Merlijn en de Magische Computer

You need a plug-in, go to http://get.adobe.com/flashplayer/?promoid=BUIGP.


Synopsis

De tovenaar Merlijn ontdekt een computer waarmee hij een schaakspel kan spelen. Hij doet een paar zetten en op miraculeuze wijze komen de schaakstukken tot leven.De witte partij wordt gevormd door koning Arthur, koningin Guinevere en de dappere Ridders van de Ronde Tafel. De zwarte partij wordt gevormd door Arthurs vijanden, waaronder Mordred en zijn gemene moeder Morgaine. Mordred heeft een hekel aan Arthur en zou hem het liefst van de troon stoten. Hij bedenkt een gemeen plan: hij laat koningin Guinevere ontvoeren en opsluiten in de zwarte toren. De witten sturen ridder Lancelot om te duelleren met de Zwarte Ridder. Lancelot wint dit duel.

De zwarten willen zich nog niet gewonnen geven en stellen een intellectuele krachtmeting voor: een schaakwedstrijd tussen Arthur en Mordred. Natuurlijk proberen de zwarten de schaakpartij te saboteren door vals te spelen en steeds Arthurs aandacht af te leiden. Als klap op de vuurpijl hebben de zwarten een enorme draak geregeld die met veel gebrul en rook overvliegt en de witten de stuipen op het lijf jaagt. Lancelot, die stiekem een oogje heeft op Guinevere, maakt van de consternatie gebruik om er tussenuit te knijpen en haar te bevrijden uit de toren. Ze zingen een liefdesduet en op dat moment besluit Merlijn een eind te maken aan het levende schaakspel.

N.B. De acteurs en actrices maken tijdens het spelen bewegingen die corresponderen met zetten in een schaakspel. Bij het script worden uitgebreide regie-aanwijzingen omtrent de mis-en-scène geleverd.

Aantal rollen: 17
Aantal liedjes: 7 met zang, 3 instrumentaal
Literaire basis: naar de legendes over Koning Arthur uit Engeland en Bretagne